Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.12.2008 16:08 - Кръгла маса по проблемите на хората с уреждания, се състоя на 20.12 в Русе
Автор: dido1985 Категория: Новини   
Прочетен: 1197 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 23.12.2008 15:29


Благодарност към екипа на сайта www.ruseinfo.net, за предоставените допълнителни материали при изработване на статията.

„В партньорство за хората с увреждания“ събра участници в кръгла маса днес. Организирането на кръглата маса е по инициатива на Обществения съвет на хората с увреждания с председател Диана Николова и под патронажа на Областният управител Мария Димова. Съорганизатори са Дружество за разпространение на знания – Русе, Европейски хоризонти, Учителска подкрепа, Регионална достъпност и Регионален център за социална интеграция. На форума присъстваха, представители на държавни и общински институции, като Началника на отдел транспорт при Община Русе – Енчо Стоянов, работещата по оперативна програма регионално развитие – Ангелина Маркова, Представителят на Агенция за социално подпомагане – Катя Петрова, Директорът на инспекцията по труда – Цеца Колиолова, Секретарят на регионалния сектор по здравеопазване – Искра Генева, Представителят на Районния инспекторат по образование – Даринка Василева и други.
След встъпителната част, думата бе дадена на държавния експерт в дирекция АКРРДС г – жа Пенка Попова, която запозна присъстващите със законовите постановки, за осигуряване достъп на хората с увреждания. В последствие думата бе дадена на г – н Енчо Стоянов, който отбеляза, че от 2002 година в Общината се работи за осигуряване нормите по закон в това отношение, които се изразяват във возенето на тази група граждани в 15 ниско подови автобуса. В момента по линията Русе – София и обратно, от 106 курса, 1/3 т. е. 37 се извършват, и са съобразени за лица с такива проблеми.

  По отношение разписанието на автобусите и фирмите, който предлагат тази услуга, не бе дадена допълнителна информация, аз се ангажирам в най-скоро време да я направя общодостъпна.

 За градската схема , той каза че конкурс се предвижда в месец януари 2009 година. За населението от  Русе са предвидени, по закон 12 автобуса и 10 тролейбуса с ниско подово изпълнение. От общо 1176 броя курсове, 412 трябва да са съобразени за хора с увреждания, което означава 3 цели линии да са с ниско подово изпълнение и още една – частично да отговаря на тези условия. От страна на хората с проблеми, те повдигнаха въпроса за въвеждането в обслужването рампи, като по – подходящ вариант на решаване на проблема. Хората с увреждания предложиха в конкурсните документи, наличието на рампи изрично да бъде заложено.Оказа се обаче, че има законови пречки за това, понеже наредба № 2 на министерство на транспорта не позволя приоритетно третиране на фирмите, който биха внесли автобуси с рампи и освен това наредбата не определя броя на автобусите и тролейте с рампи.

Аз обаче не вижда защо общината не обяви отделен конкурс, в който като възложител да определи изрично, че търси фирми, който да предоставят превозни средства с рампи, като се стреми по всяка линия да има поне по едно подобно превозно средство. По този начин, конкурса ще я ясно регламентиран и всички фирми ще са поставени при равни условия – бих казал, че аз не виждам къде точно е проблема. Освен това  ако има такива автобуси, то те ще могат да се използват достатъчно интензивно, дори и в по редки случай да се използват от хора с увреждания, те ще се ползват равнопоставено от всички останали граждани и  ето защо закупуването им е рентабилно.

  По отношение на обслужването на хора с увреждания, с микробуси господин Стоянов заяви, че от страна на превозвачите няма интерес, най-вероятно поради страх, че от подобна услуга биха били на загуба. Той заяви, че в настоящия момент (Макар и при подобен вид обслужване да е нужна повече от една кола) много трудно ще се намери дори една.

 От съюзът на слепите повдигнаха въпроса за недостатъчните възможности, които им се дават с нововъведените карти за пътуване. Обяснението от общинския служител бе, че законния регламент ограничава броя пътувания на гражданите със зрителни проблеми. Стигна се до извода, че е наложително изискването на по голяма държавна субсидия, осигуряваща транспорт на хората със зрителни проблеми и хората с увреждания като цяло. В процеса на работа бе поставен и още един законов проблем в, в тази насока, който забранява на хората с увреждания, ползващи карти за градски транспорт, да получават интеграционни добавки във вид на пари, въпреки минималния размер на добавката. Тази добавка би покрила сумата която се доплаща от всеки за да получи карта. Между другото, важно е да отбележим, че от 2009 размера на добавката става 9,75 лв.  Вярно е, че вече някой хора в София, с индивидуални граждански искове вече си извоюваха правата и на двата вида транспортни интеграционни добавки, което за сега е единствения начин за борба с тази законова несправедливост, но не всеки счита, че усилието си струва, като се има предвид мудността на съдебната система и големите лични разходи и нерви за самия човек.

Тук можете да се осведомите  за новия размер на интеграционните добавки от 2009г., както и някои други преференции .

    Г- жа Рашкова излезе с предложение за трудно подвижните възрастни хора, общината да се ангажира, като закупи или наеме микробус, който при повикване да се отзовава. Общината е правила такъв вариант на обслужване, но се е оказал неудачен, и отговори г – н Стоянов. Може би става въпрос за не добра популярност на този вид улеснение в полза на трудноподвижните граждани, за което се е погрижила Община Русе.


Представителят на ЖП инфраструктура Емил Борисов, спомена за заложените критерии, улесняващи трудноподвижните пътници, във всички ремонти по ЖП гара – Русе. Факт са вече 2 асансьора, тоалетни, гише за обслужване и помещение за гражданите с двигателни проблеми. Предвижда се и изграждането на рампа, която да отвежда към централното фоайе . В гаровият район има вече и електромобил, улесняващ безпроблемното качване на тези пътници във вагоните, тъй като за сега, разполагат със само един вагон от такова естество. Този вагон потегля с сутрешния влак   за София. В процеса на работа Иван Дончев- представител на  сдружение “Смелост”, отправи предложение вагонът да бъде прикачен към вечерния влак, за да може деня на хората да бъде свободен и те да могат да свършат всичко необходимо. Емил Борисов пое ангажимент предложението да бъде активно обсъдено, тъй-като и той се съгласи, че аргументите на предложението са правилни.    Може би обществото, което градим ще намери сили и най важното сърце, да устрои живота на тези хора по- добре. Г – жа Катя Петрова запозна форума, с факта че на територията на Област Русе са одобрени и се работи по 6 проекта, отнасящи се до социални асистенти и домашни помощници, 4 от които са в Община Русе , един в Сливо Поле и един в Община Бяла . Общо грижата – социален асистент получават 121 потребители, а домашен помощник 123 лица. Одобрените проекти са на стойност 503 072 лева. В момента назначени на работа, като социални асистенти са 74 лица и като домашни помощници - 92. Всички назначени, предварително са преминали през обучение, чрез последователна методика съобразена със спецификата на работата. Целевите групи потребители на тези услуги са с 50 и над 50% намалена работоспособност и самотно живеещи стари хора. По един от проектите на Община Русе е закупен автомобил, тъй като самата програма позволява това, чрез Европейския фонд за регионално развитие. Този микробус, след първи януари 2009 година ще може да бъде използван от трудноподвижни граждани по предварителна заявка отправена към Община Русе. Въпросът обаче остава. Когато свършат сроковете на проектите, кой ще продължи по - нататък с грижите? Дискутиращите продължиха своята работа в четири групи за определяне на приоритетите при по нататъшната работа.

Участниците бяха разделени в 4 групи за дискусия, които обсъждаха съответно, достъпността до образование, здравеопазване, трудова реализация и работа по европейски и национални проекти.

По отношение на архитектурната достъпност, като цяло от всички участници бе изтъкната, като огромен проблем липсата на достъпност в училищата и факта, че някой директори се противопоставят на изграждането на такава. Другият основен проблем, който бе оформен от всички участници бе липсата на всякакъв законов контрол към частните собственици на обекти, по отношение на достъпността.

Като основен проблем пред образованието се изтъкна липсата на достъпност и много слабото познаване на проблемите на хората с увреждания и големия страх и недоверие, с което обществото гледа към тях.

От инспектората по образование бе заявено, че в Русе активно работи Ресурсен център с педагози специалисти и психолози, който подпомагат интегрираното или индивидуалното обучени на децата със специални образователни потребности.

От инспектората заявиха, че основната целева група на хората с увреждания е концентрирана в училище “Ангел Кънчев” и детска градина “Зора”, но се прави всичко възможно за най-доброто интегрирано обучение на всички деца който имат възможност за това,в училищата, в които желаят, но пак основен проблем е достъпността.

   По отношение на здравеопазването, като основни проблеми се набелязаха лимитът за направления за специалисти, липсата в Русе на специализиран ТЕЛК за очни заболявания и липсата на законова уредба за пожизнено освидетелстване на хората с ТЕЛК над 90 % на подлежащи на подобряване на състоянието.

Секретарят на регионалния сектор по здравеопазване – Искра Генева, поиска активна държавна намеса за създаването на специализиран очен ТЕЛК, защото явно усилията на областната управа не са достатъчни, понеже от години се води борба за командироване на плевенски специалисти и няма резултат (Русе е зачислена към специализиран очен ТЕЛК – Плевен).

По отношение на оперативните програми се направи извода, че материята е нова и все още слабо позната като цяло.

Един от недостатъците на програмата СПОЗ, който бе изтъкнат бе новото изискване, заетите по нея да нямат никакви доходи. По този начин хората с увреждания отпадат от програмата, заради инвалидните пенсии.

По отношение на трудовата заетост, като основен проблем се изтъкна липсата но интерес у работодателите.

Кръглата маса завърши с общия извод, че за да се улесни интеграцията на хората с увреждания са нужни многобройни промени в законодателството, но за съжаление нито един народен представител на присъства на форума, който завърши със съставяне на писмо-предложение, което ще бъде разпратено до всички държавни институции носещи отговорност за решаване на тези проблеми. Писмото ще бъде разпратено от областният управител госпожа Мария Димова.

 

 



Тагове:   маса,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dido1985
Категория: Новини
Прочетен: 47932
Постинги: 13
Коментари: 35
Гласове: 36
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930